Elektronika Radiotechnika Elementy Schematy - Hobby dla każdego



Strona Główna | Artykuły i Schematy | Tutoriale | Pliki do pobrania | Szukaj | Forum | Mapa Serwisu | Zobacz nas na YouTube!
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły i Schematy
Elektronika
Elementy
Audio
Auto
Alarmy
Dla domu
Komputer
Radio
Robotyka
Telefonia
Video
Warsztat
Zabawa
Lampy elektronowe
Tutoriale
Pliki do pobrania

FAQ
Szukaj
Forum
Kontakt
O nas

Katalog Stron WWW
Mapa Serwisu
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
been an identity of ...
s confidence that Rea
ness on June 19th, 2017
well to treatment in
thing about beauty r...
major of the marking
ukewarm olive oil. I...
t Irregularities
r, chances are you&#...
Either way, there
Najciekawsze tematy
been an identity ... [0]
s confidence that... [0]
ness on June 19th... [0]
well to treatment in [0]
thing about beaut... [0]
Aktualnie online
Gości online: 2

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 12,837
Najnowszy użytkownik: Hilton William
drukuj komentujGra na refleks

Gra na refleks


Sprawdź swoją reakcję na przeciwności i umiejętność koordynacji za pomocą tej elektronicznej gry przyciskowej! Gra jest przeznaczona dla dwóch graczy (lub zespołów) oznaczonych jako czerwony i zielony. Są tu dwa rzędy przycisków, cztery czerwone i cztery zielone, z odpowiednimi diodami LED. Diody migają na przemian z szybkością, która może być ręcznie regulowana. Zadaniem gracza jest naciskanie swoich przycisków przez krótki czas, gdy świeci jego dioda LED. Każdy naciśnięty wtedy przycisk powoduje magazynowanie ładunku (energii) w odpowiednim kondensatorze. Jednak przycisk wciśnięty w momencie, gdy jego dioda nie świeci powoduje rozładowanie kondensatora (utratę zmagazynowanej energii). Gdy wszystkie cztery kondensatory (zbiorniki energii) są naładowane, wyjście 4-wejściowej bramki NAND włącza tranzystor z dużą czerwoną lub zieloną diodą LED w kolektorze, wskazującą zwycięzcę. Również brzęczyk potwierdza, ze gra jest rozstrzygnięta.

Sterowanie szybkością timera (wyłącznie przez arbitra!) umożliwia rozgrywanie partii na różnych poziomach umiejętności, ku zadowoleniu zarówno starszych, jak i młodych.

Przycisk "zamrożenia", wstrzymujący wyświetlanie na jednej z diod LED na czas około dwu sekund, dopuszcza bardziej leniwą metodę gry. Mniejsza szybkość timera wprowadza element umiejętności - gracze wykonując ruch dokonują wyboru, która dioda LED ma być wyznaczona do magazynowania punktów.

Czynnik przypadkowości, wykorzystujący sześć spośród diod LED, również pseudolosowy lub zależny od umiejętności (o mniejszej szybkości), jest przewidziany do zastosowania w innych grach. W niektórych może być wykorzystana właściwość orzeł/reszka jako wybór czerwonego lub zielonego. W grach czterech stron, na przykład w quizach, może znaleźć zastosowanie wszystkie osiem diod LED wraz z przyciskiem zamrożenia.

A teraz o układzie. Impulsy zegarowe licznika pochodzą z timera 555 (IC1) włączonego w konfiguracji generatora astabilnego. Elementy określające stalą czasową (P1, R1, R6 i C4) umożliwiają ustawienie dowolnej szybkości pomiędzy 1 i 180 impulsów na sekundę (punkty pomiarowe a i b).

Po włączeniu zasilania wyjście IC1 przełącza osiem dekodowanych wyjść IC2 (licznik Johnsona 4017), ponieważ wyprowadzenie zerowania jest połączone z wyprowadzeniem 9 poprzez wyłącznik S11. W wyniku tego po ośmiu impulsach taktujących, poziom wysoki na wyprowadzeniu 9 powoduje zerowanie licznika. Dodatnie impulsy wyjściowe kolejno pobudzają diody D1 do D8, powodując ich cykliczne świecenie z szybkością określoną ustawieniem P1.

Każdy z czerwonych przycisków S6..S9 łączy wyjścia licznika z wyprowadzeniami 4-wejściowej bramki NAND IC3b. Podobnie działają przyciski zielone S2..S5 na wejściach drugiej bramki NAND. Kondensatory elektrolityczne C6..C11 (po jednym dla każdego wejścia IC3) służą jako obwody magazynujące. Chociaż każdy z nich może być natychmiast naładowany poprzez wciśnięcie przycisku, gdy dioda LED wskazuje, że odpowiedni impuls wyjściowy jest obecny, będzie również natychmiast rozładowany, jeśli przycisk zostanie wciśnięty przy braku impulsu.

Jeśli wszystkie „czerwone" wejścia EC3b są w stanie wysokim, wyprowadzenie wyjściowe 13 przyjmuje stan niski i włącza T2. Ten z kolei włącza czerwoną diodę D9 i piezoelektryczny brzęczyk Bz1. Przeciwnie, jeśli wszystkie zielone wejścia mają stan wysoki wyprowadzenie wyjściowe IC3a przyjmuje stan niski i włącza się T1, pobudzając do świecenia zieloną diodę D10 (punkt pomiarowy d).

Przycisk zamrożenia Sl podciacia wejście bramkujące IC2 (wyprowadzenie 13) do poziomu wysokiego. Po wyłączeniu przycisku S1 ładunek w kondensatorze C5 podtrzymuje przez chwilę świecenie wybranej diody LED. Przyjęta wartość C5 zapewnia świecenie przez około dwie sekundy, co wydaje się wystarczające do celów losowych i przechwytu, ale może być zmienione odpowiednio do potrzeb.
schemat ideowy schemat ideowy
Schemat opublikowany za zgodą wydawnictwa AVT
Komentarze
#1 | M@riuszElektronik dnia 01.04.2007 17:10:44
Można prosić do tego płytke drukowaną??
#2 | Przemek6 dnia 19.12.2010 09:48:33
[url]http://www.eres.alpha.pl/elektronika/forum/viewthread.php?thread_id=3880[/url]
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartośœć strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproœś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

15 Jan : 08:38
Smutny ... Wzajemnie, i również Życzę powodzenia w tym roku w życiu prywatnym/zawodowy
m, dużo Zdrowia!

15 Jan : 08:38
Witam tych, którzy jeszcze tutaj pozostali, choć od pewnego czasu obserwuję to aż mnie zabolało, że forum się tak osunęło. Szok Bardzo szkoda mi go, co za id*oci się rejestrują że to zniszczone niemal

02 Jan : 20:04
I tym optymistycznym akcentem, życzę udanych projektów i najlepszego w Nowym Roku. Oczko

01 Jan : 20:45
Oczywośie nie żywie do Ciebie pretensji a wręcz podziwiam że sam zostałeś tak długo. pozdrawiam.

01 Jan : 20:44
romek_xx wiem obserwuję regularnie forum i widziałem twoje walki i że ostałeś się chyba sam wśród moderacji, po prostu przykro mi iż forum z którym wkraczałem w świat elektroniki zaginie ;( Oczywiśc

26 Dec : 21:45
R3miX: cd:...Poszukaj jak nie wiesz gdzie i nie masz jak ich znaleźć. Ja jak mam za frajer szukać? wolę głupoli na YT oglądać. Czasem bywało że usunąłem SB a jutro było to samo. Bez sensu walka

26 Dec : 21:44
R3miX: Chcesz poświęcić 2-4 godz. dziennie za free na czyszczenie spamu? Ja nie mam żadnej pomocy, taki liyijing46 ma 159, jkelley3 -95, scott154 -157. I wielu innych czasem ponad 1000 postów na forum

17 Dec : 22:03
straszne na polskim forum żeby przeczytać trzeba używać translatora i te tematy ?

12 Dec : 21:26
Nikt ostatnio nie moderuje i bałagan się robi ;(

12 Dec : 19:06
co się dzieje z eresem ?

Copyright ERES S.I. & " Sendela Design a33; 2003-2018 - "Elektronika Radiotechnika Elementy Schematy"
Reprodukcja bez zezwolenia zabroniona.
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe przy wykorzystaniu zawartych w nim informacji.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2019 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3. website monitoring services